W dniach 23.08.2021 – 25.08.2021 w naszej szkole odbyło się spotkanie z anglojęzycznymi gośćmi.
Byli to międzynarodowi wolontariusze, których głównym zadaniem było ćwiczenie z naszymi uczniami umiejętności komunikowania się w języku angielskim. Działalność studentów-wolontariuszy koncentrowała się więc głównie wokół nauczania języka angielskiego (bardzo ważne i potrzebne było to „zatopienie” naszych uczniów w naturalnym środowisku anglojęzycznym), ale nie tylko, gdyż spotkanie to między innymi nauczyło naszych uczniów również wielu elementów kultury innych krajów, a także pomogło im poznać nasze polskie dziedzictwo kulturowe.
Spotkanie rozpoczęło się dnia 23.08. w naszej szkole, a zajęcia językowe skierowane były do uczniów klasy siódmej i ósmej.
Najpierw pani dyrektor Renata Naleźnik przywitała wolontariuszy, następnie nauczyciel języka angielskiego, pani Eliza Drohomirecka przedstawiła czworo anglojęzycznych gości.
Naszymi gośćmi byli Said Salime z francuskiej wyspy Majotta (niedaleko Madagaskaru) , Ester Aiasa z Włoch oraz Salome Mujiri i Elvin Kojushov z Gruzji.
Nauczycielka języka angielskiego poprosiła naszych gości o przedstawienie prezentacji na temat swoich krajów.
Wszystkie prezentacje multimedialne przedstawiane były przez anglojęzycznych wolontariuszy w języku angielskim. Najpierw uczniowie poznali Włochy, potem francuską wyspę Majotta, a na końcu Gruzję. Prezentacje były urozmaicone ciekawostkami i zagadkami w języku angielskim, a jeden z uczniów – Tymoteusz Krycha za właściwą odpowiedź zdobył nawet nagrodę!
Ponieważ na kolejne dni zaplanowane było szereg wycieczek oraz działań sportowych (m.in. park wodny, zwiedzanie Krakowa z przewodnikiem, Wawel – komnaty królewskie z przewodnikiem) , w ramach anglojęzycznego wprowadzenia do tych zaplanowanych działań, nauczycielka języka angielskiego przedstawiła prezentację multimedialną, która miała na celu przypomnienie naszym uczniom słownictwa sportowego.
Następnie wolontariusze z Gruzji ( Salome Mujiri i Elvin Koiushov) przeprowadzili multimedialny quiz sprawdzający znajomość słownictwa sportowego.
Nasi uczniowie byli bardzo aktywnymi uczestnikami tej części spotkania!
Kolejnym punktem programu tych niezwykle cennych zajęć językowych było wspólne zaśpiewanie i nagranie razem z wolontariuszami trzech piosenek w języku angielskim ( "We are the world" - M. Jackson, "Mamma Mia" - Abba, "We are the champions" - Queen ).
Następnie troje wolontariuszy (Said Salime z wyspy Mayota, Ester Aiasa z Włoch oraz Salome Mujiri z Gruzji) przedstawiło podstawowe kroki tańca irlandzkiego. Kolejnym punktem programu było nauczenie naszych uczniów tego tańca. Oczywiście nauka tańca irlandzkiego przebiegała tylko przy użyciu języka angielskiego.
Ostatecznie cała grupa uczniów naszej szkoły oraz partnerskiej szkoły podstawowej w Kamieńczycach wraz z anglojęzycznymi wolontariuszami radośnie zatańczyła taniec irlandzki.
Po zakończeniu nauki tańca irlandzkiego przyszła kolej na lekcję o zabytkach Krakowa. Lekcja w całości odbyła się oczywiście w języku angielskim.
Jako pierwsza wystąpiła wolontariuszka Ester Aiasa z Włoch, która przedstawiła prezentację multimedialną na temat Barbakanu, Bramy Floriańskiej i Kościoła Mariackiego (bardzo barwnie została opowiedziana historia hejnału mariackiego) .
Następnie wystąpił wolontariusz Said Salime z francuskiej wyspy Majotta, który opowiadał i pokazywał slajdy na temat Rynku Głównego i Sukiennic.
Ostatnim punktem programu było przedstawienie Wawelu. Tutaj prezentację multimedialną przedstawił wolontariusz Elvin Koiushov z Gruzji.
Mówił o zamku królewskim na Wawelu, podał kilka faktów historycznych, pokazał kilka slajdów, a na sam koniec opowiedział jeszcze legendę o smoku wawelskim. Oczywiście wszystko odbyło się w języku angielskim.
Na tym zakończyła się praca wolontariuszy w naszej szkole pierwszego dnia.
Dzień 24.08. był dniem sportu i zakładał ćwiczenie angielskiego słownictwa sportowego, które zostało już przypomniane poprzedniego dnia poprzez prezentację i quiz.
O godzinie dziesiątej nasi uczniowie wraz z międzynarodowymi wolontariuszami oraz z nauczycielami pojechali do jednego z największych i najnowocześniejszych parków wodnych w Polsce. Po trzech godzinach wspaniałej zabawy w wodzie dzieci udały się na posiłek. Wolontariusze rozmawiali z uczniami w języku angielskim używając cały czas słownictwa sportowego. Wszystkim uczniom, nauczycielom oraz anglojęzycznym wolontariuszom dopisywał humor, wszyscy byli bardzo zadowoleni z tego aktywnego dnia sportu.
Dnia 25.08. o godzinie siódmej rano wraz z wolontariuszami i nauczycielami nasi uczniowie udali się do Krakowa. O godzinie dziewiątej dzieci spotkały się z przewodnikiem pod Barbakanem. Tu rozpoczęło się zwiedzanie miasta, bardzo aktywnie i bez nudy. Dzieci przeszły przez Bramę Floriańską i wysłuchały historii świętego Floriana. Podczas dalszego spaceru uczniowie dowiedzieli się jak wyglądało średniowieczne miasto i jego system obronny, gdzie handlowano a gdzie bawiono się w starym Krakowie. Na Rynku dzieci oglądały stary Ratusz, Kościół Mariacki, Sukiennice pełne kramów, krakowską depresję - kościół Św. Wojciecha, zabytkowe kamienice itd.
Cała trasa urozmaicona była zagadkami, ciekawostkami, legendami i anegdotami o dawnym Krakowie.
Wszystkie zagadki i aktywne zadania, które kierowała do naszej grupy pani przewodnik, miały dwie wersje językowe: polską i angielską.
Zwiedzanie zakończyło się na Wzgórzu Wawelskim.
Tu, na dziedzińcu zamku królewskiego na Wawelu, nasza grupa rozpoczęła spotkanie z kolejnymi przewodnikami. Wszystkie trzy dni byli z nami uczniowie i nauczyciele z partnerskiej szkoły podstawowej w Kamieńczycach oraz międzynarodowi anglojęzyczni studenci – wolontariusze. Nasza grupa liczyła więc 45 osób, w związku z tym musieliśmy podzielić się na trzy mniejsze,15-osobowe grupy. Każda z trzech grup miała swojego przewodnika.
Uczniowie zaczęli zwiedzanie komnat królewskich opowiadaniem przewodnika, które miało miejsce na dziedzińcu zamku królewskiego. Następnie każda grupa osobno wchodziła do wnętrza zamku w celu zwiedzania jego komnat.
Podczas zwiedzania pani przewodnik bardzo obszernie i ciekawie opowiadała o każdym szczególe komnat królewskich, bardzo chętnie odpowiadała też na liczne pytania naszych uczniów.
Po zwiedzeniu komnat królewskich poszliśmy na Bulwary Wiślane, gdzie uczniowie pożegnali anglojęzycznych gości.
Niektórzy nasi uczniowie nadal utrzymują kontakt z anglojęzycznymi studentami-wolontariuszami (na Messengerze i WhatsAppie).
Spotkanie z anglojęzycznymi studentami-wolontariuszami oraz wszystkie działania i aktywności związane z tym wydarzeniem (zajęcia językowe, wycieczki edukacyjno-sportowo-krajoznawcze) odbyły się w ramach realizacji ambasadorskiego projektu językowego o tytule „Let’s sing and play in English in Żębocin” (Śpiewajmy i bawmy się po angielsku w Żębocinie).
Projekt był już realizowany w naszej szkole przez cały poprzedni rok szkolny. Większość zajęć językowych była realizowana zdalnie, na platformie Teams. Kilka zajęć udało się zrealizować stacjonarnie, projekt trwa nadal i będzie trwać do końca grudnia roku 2021.
Obecnie ten projekt językowy jest realizowany w naszej szkole w klasie siódmej i ósmej w ramach programu English Teaching przy współpracy z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności (PAFW).
Projekt z języka angielskiego